Τρίτη, 23 Νοεμβρίου 2010

Ολο και περισσότεροι Ελληνες κάνουν ηλεκτρονικές αγορές

Θα φτάσουν το 1,4 δισ. ευρώ για το 2010
Στο ποσό των 1,4 δισ. ευρώ θα ανέλθει το 2010 η συνολική αξία των ηλεκτρονικών αγορών στην Ελλάδα παρουσιάζοντας αύξηση 75% σε σχέση με το 2009 οπότε και ανήλθε σε 0,8 δισ. ευρώ ενώ ο ετήσιος μέσος όρος αξίας αγορών ανά επιγραμμικό (on-line) κατάστημα κυμαίνεται στα 1.500 ευρώ.



Αυτά τα συμπεράσματα προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από ετήσια έρευνα που πραγματοποίησε το δίμηνο Σεπτέμβριος - Οκτώβριος 2010 σε 1.106 επιγραμμικούς (on-line) Έλληνες Καταναλωτές το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ο τυπικός Έλληνας επιγραμμικός καταναλωτής είναι «βαρύς» χρήστης του ίντερνετ, αφού το 37% το χρησιμοποιεί πάνω από 30 ώρες της εβδομάδα. Πέρα από τους γνωστούς λόγους χρήσης του ίντερνετ (ηλεκτρονική αλληλογραφία, αναζήτηση ειδήσεων κ.λπ.) αρχίζουν να αναδεικνύονται και άλλες ενδιαφέρουσες χρήσεις για τους επιγραμμικούς καταναλωτές, που σχετίζονται με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως φέισμπουκ (facebook) 42%, ανάρτηση / ανάγνωση σε ιστολόγια (blogs), 31%, συζητήσεις (chat / instant messaging) 21%, συμμετοχή σε επιγραμμικές συζητήσεις (forums) 23%.

Οι επιγραμμικοί καταναλωτές αγοράζουν συχνά: είδη πληροφορικής (63%), ηλεκτρονικά είδη (50%), εισιτήρια ταξιδιών (42%), κρατήσεις ξενοδοχείων (32%), βιβλία (32%). Αναδεικνύονται όμως και νέες ενδιαφέρουσες κατηγορίες προϊόντων, όπως είδη σπιτιού και ηλεκτρικές συσκευές (26%), ένδυση και υπόδηση (21%), καλλυντικά (10%).

Σκιαγραφώντας το προφίλ των επιγραμμικών καταναλωτών υπάρχουν στοιχεία υψηλής ωριμότητας, αφού το 50% διαχειρίζεται επιγραμμικά τους λογαριασμούς του και συμμετέχει την ηλεκτρονική τραπεζική (πληροφορίες και συναλλαγές) ενώ το 42% προσπαθεί να βρει συχνά πληροφορίες για ημερήσιες προσφορές (μια πολύ σημαντική ανερχόμενη τάση). Δεν είναι αμελητέα η συχνή εμπλοκή τους με επιγραμμικές δημοπρασίες (16%) και θέματα αξιοποίησης ακινήτων (16%).

Σύμφωνα με τους αναλυτές θεωρείται ότι πλέον αναφερόμαστε σε μια ώριμη αγορά B2C ηλεκτρονικού εμπορίου, αφού το 51% αγόρασαν μέσω ίντερνετ πάνω από πέντε φορές το α’ εξάμηνο του 2010 ενώ ο ετήσιος μέσος όρος αξίας αγορών ανά επιγραμμικό καταναλωτή κυμαίνεται στα 1500 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι η συνολική αξία των ηλεκτρονικών αγορών από Έλληνες καταναλωτές θα φθάσει το 2010 στο σημαντικό ποσό των 1,4 δισ. ευρώ (σημαντική αύξηση 75% από το 0,8 δισ. ευρώ που ήταν το 2009).

Οι σημαντικότεροι παράγοντες για να αγοράσει ένας καταναλωτής από ηλεκτρονικό κατάστημα είναι: ευχρηστία (76%), πολλοί και ασφαλείς τρόποι πληρωμής (69%) και μεγάλη γκάμα προϊόντων (65%). Έκπληξη αποτελεί το γεγονός ότι είναι χαμηλά τα ποσοστά που εμφανίζουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα, στις πρώτες σελίδες των μηχανών αναζήτησης (14%) και οι μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες (10%), ίσως γιατί η προσφορά είναι ακόμη περιορισμένη.

Βέβαια το 38% θα αγόραζε σίγουρα από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα ακόμη και αν δεν κάλυπτε κάποιους από τους παραπάνω σημαντικούς παράγοντες, αν είχε καλές τιμές ή/ και προσφορές, που καταδεικνύει τη μεγάλη αξία που έχει πλέον η τιμή στα προϊόντα. Παρά τη σοβαρή χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης οι Έλληνες επιγραμμικοί καταναλωτές είναι επιφυλακτικοί / καχύποπτοι για το τι γράφεται σε αυτά (51%), αφού μόνο το 18% θεωρεί ότι βελτιώνεται η εικόνα μιας εταιρίας που συμμετέχει ενεργά στα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης (social-media) και μόνο 10% επηρεάζεται από διαφημίσεις εταιριών ή από «φίλους» στα κοινωνικά δίκτυα πριν πραγματοποιήσει μια επιγραμμική αγορά.

Η εμπιστοσύνη για τα ηλεκτρονικά καταστήματα (ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο για την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου) βασίζεται κυρίως στην πιστοποίηση τους από αξιόπιστο ανεξάρτητο φορέα (66%), στα θετικά σχόλια από φίλους (61%) και στη θετική αξιολόγηση από άλλους επιγραμμικούς αγοραστές (55%). Η ηλεκτρονική τραπεζική έχει πλέον φθάσει σε υψηλά επίπεδα ωριμότητας και επηρεάζει άμεσα την συμπεριφορά του επιγραμμικού καταναλωτή στο παραδοσιακό κανάλι. Μάλιστα για το 51% των επιγραμμικών καταναλωτών η διαδικτυακή τραπεζική (e-banking site) είναι λόγος επιλογής τράπεζας ενώ για το 50% είναι η βάση για να αντιληφθεί την αξιοπιστία της τράπεζας.

Όσον αφορά το e-gambling (πχ. στοίχημα, πόκερ, καζίνο μέσω ίντερνετ) είναι μια μικρή αλλά ανερχόμενη αγορά. Το 31% των Ελλήνων που κάνουν επιγραμμικές συναλλαγές έχει συμμετάσχει το α’ εξάμηνο του 2010 ενεργά, έστω και μια φορά, σε παιχνίδι e-gambling (το 12% μάλιστα συχνά) με τη συνολική αξία της αγοράς αυτής να ανέρχεται το 2010 περίπου στα 300 εκατ. ευρώ. Για τους χρήστες του ίντερνετ που δεν κάνουν on-line αγορές, οι κύριοι λόγοι είναι η έλλειψη εμπιστοσύνης (85%), το γεγονός ότι δεν αποτελεί συνήθεια (56%) και η μη κατοχή πιστωτικής κάρτας (30%). Παρ' όλα αυτά το 12% αναμένεται ότι θα ξεκινήσουν επιγραμμικές αγορές τον επόμενο χρόνο.

newsbeast.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: